BVNG: Persoonlijke aandacht juist nu extra waardevol

Persoonlijke aandacht voor de medewerkers. Dat is volgens vestigingsmanager Canan Asilioglu de belangrijkste reden waarom BVNG de award voor beste thuiswerkgever in de provincie Fryslân heeft gewonnen. “Natuurlijk is het belangrijk dat je beschikt over een laptop en een goede tafel om aan te werken. Maar aandacht voor elkaar is minstens zo belangrijk.”

BVNG is een advies- en detacheringsbureau dat verspreid over heel Nederland medewerkers levert voor gemeenten en andere overheidsinstellingen. Het bedrijf heeft vijf vestigingen, waaronder een vestiging aan de Snekertrekweg in Leeuwarden. Daar werken 15 tot 18 mensen op kantoor.

Mooi compliment

Canan: “Dat we hebben gewonnen, was voor ons een mooi compliment. Als detacheringsbedrijf zijn we gewend aan medewerkers die op afstand werken, maar een situatie zoals dit hebben wij natuurlijk ook nog niet eerder meegemaakt.”

BVNG stopte altijd al veel energie in het betrokken houden van hun medewerkers. Juist omdat ze niet iedere dag bij hen op kantoor aanwezig zijn. “Denk bijvoorbeeld aan een bloemetje of taart laten bezorgen als iemand jarig is. Maar het gaat om meer dan alleen een cadeautje sturen. We hebben extra aandacht voor de medewerkers in het veld en proberen zoveel mogelijk aansluiting met hen te houden. Er zijn bijvoorbeeld medewerkers die de afgelopen tijd wat vereenzaamden maar die zelf niet zo snel om hulp vragen. Die hebben we uitgenodigd om zo nu en dan hier op kantoor te komen werken. Of om een keer een wandeling te maken.”

Minder op kantoor

Als de coronacrisis voorbij is, gaat BVNG niet meer terug naar hoe het was. “Hoe het er precies uit gaat zien, wordt op dit moment uitgewerkt op het hoofdkantoor. Maar het is al wel duidelijk dat we thuiswerken en werken op kantoor gaan combineren. Je moet elkaar natuurlijk wel blijven zien en contact houden. Ons kantoor krijgt meer de functie van een ontmoetingsplek. Met ruimte voor mensen die rustig willen werken omdat dat thuis bijvoorbeeld niet lukt. En een ruimte waar je makkelijk een conferencecall kunt houden.”

Thuiswerken zorgt er wel voor dat de balans tussen werk en privé nog meer verstoord kan raken. “Daar moeten we oog voor blijven houden. Die balans is erg belangrijk.” Aandacht blijft een sleutelwoord, zo tipt Canan. “Je medewerkers op afstand betrokken houden is dan ook niet iets wat je er even bij doet. Je moet er tijd en energie in blijven steken.”

Wel even wennen

Pieter Oosterhoff is recruiter bij BVNG. Hij werkt op het kantoor aan de Snekertrekweg. “Tot corona zat ik iedere dag op kantoor, afgewisseld met zo nu en dan een afspraak op locatie”, vertelt hij. “Iedere dag thuiswerken was een hele omschakeling. Normaal zit je bij elkaar en als je wat wil weten dan loop je even naar iemand toe. Dat moesten we nu doen door te bellen of te chatten. Daar zijn we nu overigens helemaal aan gewend. We hebben iedere dag een korte dagstart en dat werkt prima.”

Extra flexibel

Dat de organisatie niet meer terug gaat naar hoe het was, ziet Pieter als positief. “Minder op kantoor aanwezig zijn is prima. Het maakt je flexibeler. Als recruiter is het soms handig om ’s avonds mensen te bellen omdat ze overdag lastig bereikbaar zijn. Als je een hele dag op kantoor hebt gezeten, dan pak je ’s avonds thuis minder snel de telefoon. Maar nu kan ik ’s middags gaan sporten en ’s avonds nog een paar uur werken. Ideaal. Het komt mijn productiviteit ten goede.”

Persoonlijk contact

“Wat ik wel heel erg heb gemist, is het persoonlijk contact met mensen. Ik zal blij zijn als dat straks weer kan. Omgaan met mensen is toch waarom ik dit werk ben gaan doen. En via videobellen krijg je nooit de klik die je hebt als je samen aan tafel een kop koffie drinkt.”

De medewerkers van BVNG krijgen iedere maand een thuiswerkvergoeding. “Wat je daarmee doet, mag je zelf weten. Ik heb er een werkplek van ingericht, maar je kunt het ook gebruiken voor de aanschaf van extra koffie bijvoorbeeld.”

Meerwaarde

Dat BVNG de thuiswerkaward heeft gewonnen, heeft ook volgens Pieter alles te maken met de persoonlijke aandacht voor de medewerkers. “Dat hadden we altijd al hoog in het vaandel staan, maar je merkt nu hoe waardevol dat is. Het is echt een meerwaarde.”