Waarom
De infrastructuur in en om Leeuwarden is op rijks, provinciaal- en gemeentelijk niveau de afgelopen 10 jaar flink uitgebreid en daarmee groeide ook de capaciteit. Om deze capaciteit zo slim mogeljk te laten werken passen we in de volgende stap slimme technologische sturing toe, zoals slimme verkeerslichten
Ambitie
Een duurzame omgeving creëren door zo optimaal mogelijk al het verkeer over de verkeersstructuur in en om Leeuwarden te sturen. Kernwoorden zijn: intensiteit versus capaciteit en gewenste/ongewenste locaties voor doorgaande verkeersstromen. Door het verkeer dynamischer te sturen, vermindert de uitstoot van CO2 en is er minder geluidshinder en andere belasting op de omgeving.
Doelstelling
Een toekomstbestendige duurzame samenleving door:
- Verlagen emissie-uitstoot
- Verhogen verkeersveiligheid
- Verbeteren verkeersdoorstroming
Aanpak
- Beïnvloeden van spitsgedrag naar spitsmijdend gedrag
- Sturing van verkeer over wenselijke routes
- Soepeler en efficiënter verwerken van verkeer
- Actief incidentenmanagement zoals: brugopeningen, werkzaamheden, files, incidenten
- Beheersbaarheid evenementen
Planning / mijlpalen
2019:
- Januari – juni:
Uitrol eerste 9 intelligente verkeerslichten (iVRI’s)
- December:
Beheerscentrale met mogelijkheden tot extra intelligentie
- Juli 2019 – juni 2020:
Uitbreiding functies iVRI’s
2020:
- Onderzoek naar Intelligent Dynamisch Routeinformatiepaneel (iDRIP) functie versus beheerscentrale
- Ombouw VRI’s naar iVRI’s op stadsring en Zuiderplein
2021:
- Ombouw resterende VRI’s naar iVRI’s
Wie zijn nodig voor een succesvolle invoering?
- Marktpartijen zoals: fabrikanten van VRI’s en beheerscentrales e.d. en ontwikkelaars van slimme technologie