Auke Hoekstra, onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven, vertelde vol passie over zijn visie op de toekomst van elektrische mobiliteit. Hij neemt het publiek mee op een inspirerende reis door de geschiedenis van de elektrische auto. Beginnend bij de eerste elektrische ‘auto’; het wagentje van de scheikundige Sibrandus Stratingh, nog geen halve meter hoog. Het is voor deze gelegenheid van het Universiteitsmuseum van Groningen verplaatst naar het podium in de Oude Suikerfabriek. Hoekstra laat aan de hand van grafieken en tabellen de zaal zien dat elektrisch aangedreven rijden de toekomst is. Kostte een grote batterij voorheen per jaar nog meerdere jaarsalarissen en woog hij meer dan een olifant; de prijs en het gewicht nemen al jaren fors af. De voorspelling is dan ook dat zowel de kosten en de hoeveelheid energie om een batterij te maken – en de kwaliteit ervan – verder zullen verbeteren. De batterij van de-elektrische auto gaat een belangrijke rol vervullen in het balanceren van het elektriciteitsnet. Wel wees Hoekstra op het belang van het delen van de auto, want ook met veel elektrische auto’s op de weg zijn er nog steeds files.
Ontwikkeling batterijen
Een ander belangrijk aspect dat bijdraagt aan de populariteit van het elektrisch rijden is de grootte van de batterijen. Daar waar een batterij in 2000 nog zo zwaar was als een olifant, is het gewicht van een batterij waarmee je ver genoeg kunt rijden nu vergelijkbaar met een gemiddelde benzinemotor. Bovendien gaan de batterijen steeds langer mee. Innovatie zorgt niet alleen voor steeds kleinere batterijen met een grotere capaciteit, maar ook voor de afname van de afhankelijkheid van kobalt in batterijen. Er is zelfs alle reden om aan te nemen dat we op termijn geen kobalt meer nodig hebben, aldus Hoekstra. En dat is iets wat elk automerk wil bewerkstelligen om zich te onderscheiden van zijn concurrenten.
Meer samen doen, auto delen
Alleen maar jubelen over elektrische auto’s wil Hoekstra niet. Hij maakt ons ervan bewust dat er meer nodig is voor de mobiliteitstransitie. We moeten meer gebruik maken van de fiets, het openbaar vervoer en minder reizen door slimmer te werken. Daarnaast moeten we slim gaan opladen om het elektriciteitsnet te ontlasten. En we moeten meer delen en samen doen. Kilometers maken, dat kunnen de elektrische auto’s steeds meer en steeds langer, maar om met de samenleving ook echt verder te komen, is auto delen nog altijd het absolute advies!
Delen en laden
Coöperatieve deelauto’s en 1000 laadpalen in Noord-Nederland! Juist ons mooie landelijke gebied is uitstekend geschikt voor elektrische deelauto’s betogen Han-Paul van Westing van Mobiliteit VanOns, Hielke Westra, gemeente Westerkwartier en Iris Kolkman van Provincie Groningen. Via het platform en de app van MobiNoord vind je auto’s, fietsen, scooters van je dorpsgenoten die je samen deelt. En samen met de elektrische deelauto’s, die worden geleverd door Mobiliteit VanOns, ontstaat er een geweldig deelklimaat. De auto’s rijden straks 100% op groene stroom van Energie VanOns en nog slimmer: ze gaan ook terugleveren via VtG laadpalen. In de gemeenten Westerkwartier en Het Hogeland wordt gestart, evenals door vijf coöperaties in Friesland en in het Waddengebied op wel zes locaties.